Meny

Så reser du med Resekortet 

 

Håll fram Resekortet mot kortläsaren.
Du får ett grönt ljus och en klarsignal. 

Om du reser med reskassa 
på en buss i Regiontrafiken 
talar du om för föraren 
vart du ska resa. 
Spara pappersbiljetten om du ska göra byten. 
 
Om du har både reskassa 
och period 
reser du automatiskt på perioden 
om du inte säger till föraren 
att du vill betala med reskassan. 
 
I Växjö stadstrafik dras automatiskt priset 
för en vuxenbiljett från reskassan 
om du inte ber chauffören om en annan biljett. 
 

Detta betyder färgerna i kortläsaren: 

 

För Resekort period: 

Din resa är registrerad, välkommen ombord! 
Du har tre dagar kvar på din period, välkommen ombord! 
Din period har gått ut. 
 

För Resekort reskassa: 

Din resa är betalt, välkommen ombord! 
Du har mindre än 30:- kvar på din reskassa, välkommen ombord! 
Din reskassa har för lite värde för att betala en biljett.

Reseplaneraren

Använd